STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 2 LUTEGO 2009
R. W SPRAWIE DELEGACJI SŁUŻBOWYCH PRZEDSTAWICIELI HANDLOWYCH
(GPP-417-4560-10/09/PE/RP)
Departament
Prawny Głównego Inspektoratu Pracy informuje, że zgodnie z art. 775 §
1 kodeksu pracy podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy
zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba
pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. W praktyce oznacza to, że pracownik,
który w zawartej z pracodawcą umowie o pracę jako miejsce pracy wpisany ma
obszar np. województwa mazowieckiego, w podróży służbowej znajduje się dopiero
po przekroczeniu granicy tego województwa. Przy określeniu miejsca pracy jako
obszaru danego województwa nie ma przesłanek, aby przyjmować, że pracownik
wyjeżdżający w podróż służbową do miejscowości położonej w obrębie innego
województwa pozostaje w podróży służbowej już od momentu wyjazdu z siedziby
pracodawcy. Dla takiego pracownika podróż służbowa rozpoczyna się bowiem dopiero
w momencie przekroczenia granicy województwa określonego jako jego stałe miejsce
pracy.
Jednocześnie,
zdaniem departamentu, w przypadku pracownika wyjeżdżającego w zagraniczną podróż
służbową, w czasie której w jednej dobie dojeżdża on do granicy państwa, a w
innej dobie po zakończeniu podróży zagranicznej, wraca z granicy państwa do
miejsca ustalonego przez pracodawcę jako miejsce zakończenia delegacji, odbywa
on dwie podróże krajowe i jedną podróż zagraniczną. Takie stanowisko potwierdza
również wyrok Naczelnego Sąd Administracyjnego w Lublinie z 22 marca 2000 r. (I
SA/Lu 1747/98). Zgodnie z nim „czas podróży służbowej liczy się w sposób ciągły
od chwili przekroczenia granicy w drodze za granicę do chwili przekroczenia
granicy w drodze powrotnej do kraju, bez uwzględnienia pory dziennej lub nocnej,
godziny zmiany daty, itp., a dobę stanowi czas każdych 24 godzin niezależnie od
godziny, w której ten okres czasu się zaczyna”. Stanowisko zaprezentowane w
wyroku NSA jest konsekwencją § 3 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z
19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju
(Dz.U. nr 236, poz. 1991). Zgodnie z nim
czas pobytu pracownika poza granicami kraju liczy się przy podróży odbywanej
środkami komunikacji:
•
lądowej - od
chwili przekroczenia granicy polskiej w drodze za granicę do chwili
przekroczenia granicy polskiej w drodze powrotnej do
kraju,
•
lotniczej - od
chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do
chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w
kraju,
•
morskiej - od
chwili wyjścia statku (promu) z portu polskiego do chwili wejścia statku (promu)
w drodze powrotnej do portu polskiego.
Z tego wynika
zatem, że czas zagranicznej podróży służbowej liczy się w sposób ciągły od
chwili przekroczenia granicy w drodze za granicę do chwili przekroczenia granicy
w drodze powrotnej do kraju. Natomiast czas podróży pracownika obejmujący czas
dojazdu do granicy państwa oraz powrotu z granicy do miejsca określonego przez
pracodawcę jako miejsce zakończenia delegacji przypadające w różnych dobach
należy liczyć odrębnie dla każdej z tych podróży.
STANOWISKO
DEPARTAMENTU PRAWA PRACY W MINISTERSTWIE PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Z 3 LUTEGO
2009 R. W SPRAWIE ROZLICZANIA PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ
1. W
obowiązującym stanie prawnym pracodawcy, w tym zwłaszcza spoza sfery budżetowej,
mogą we własnym zakresie regulować problematykę warunków zwrotu kosztów podróży
służbowych pracowników (art. 775 § 3 kodeksu
pracy).
Postanowienia
układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania mogą zatem regulować w
sposób jednoznaczny także sposób obliczania diety za odcinek krajowej podróży
służbowej przypadający w czasie odbywania podróży poza granicami kraju. Zdaniem
departamentu praktyka w tym zakresie może być różna; może to być sumowanie czasu
przejazdu na obszarze kraju, jak i rozdzielne traktowanie czasu przejazdu w
drodze za granicę i z powrotem.
Na gruncie
stosowania rozporządzeń ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002
r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz poza granicami kraju
(Dz.U. nr 236, poz. 1991 ze zm.)
Departament
Prawa Pracy zajmuje następujące stanowisko. Te rozporządzenia określają
podstawowe warunki w zakresie wypłacania należności za podróże służbowe. W
zakresie nieuregulowanym tymi przepisami pracodawcy we własnym zakresie
podejmują decyzje odnośnie należnych pracownikowi świadczeń
pieniężnych.
U pracodawcy
stosującego te rozporządzenia MPiPS należałoby mieć na
uwadze, że należność z tytułu diet oblicza się odpowiednio za czas od
rozpoczęcia podróży/przekroczenia granicy polskiej do powrotu po wykonaniu
zadania. Przy ustalaniu należności z tytułu diet przysługujących pracownikowi z
tytułu podróży zagranicznej połączonej z przejazdem przez obszar kraju można –
zdaniem departamentu – wziąć pod uwagę łączny czas trwania
podróży.
W takim wypadku
należy po obliczeniu liczby diet przysługujących za całą podróż służbową
odliczyć liczbę diet za część zagraniczną. Różnica stanowić będzie należną dietę
za część podróży na obszarze kraju.
2. Departament
wyjaśnia, że w zakresie nieuregulowanym przepisami odrębnymi definicję podróży
służbowej zawiera art. 775 § 1 k.p. Zgodnie
z tym przepisem pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie
służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza
stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z
podróżą służbową.
Problematyka
dotycząca zwrotu należności za podróże przedstawicieli handlowych jest
przedmiotem orzecznictwa sądowego. W wyroku z 11 kwietnia 2001 r. Sąd Najwyższy
orzekł, że „nie jest podróżą służbową stale wykonywanie zadań w różnych
miejscowościach i terminach, których wyboru dokonuje każdorazowo sam pracownik w
ramach uzgodnionego rodzaju pracy” (I PKN 350/00, publ. OSNAP 2001/20/9).
Sąd Najwyższy
zważył, że „podróż służbowa jest swoistą konstrukcją prawa pracy. Nie każde
wykonywanie zadania poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce
pracy pracownika, jest podróżą służbową. Podstawę formalną podróży służbowej
stanowi polecenie wyjazdu. Polecenie takie powinno określać zadanie oraz termin
i miejsce jego wykonywania. Musi być skonkretyzowane. Nie może mieć charakteru
generalnego.
Nie jest zatem
podróżą służbową wykonywanie pracy (zadań) w różnych miejscowościach, gdy
przedmiotem zobowiązania pracownika jest stałe wykonywanie pracy (zadań) w tych
miejscowościach, a ich wyboru i terminu pobytu dokonuje każdorazowo sam
pracownik. Art. 29 § 1 k.p. wśród przykładowo
wskazanych warunków umowy o pracę wymienia określenie rodzaju i miejsca
wykonywania pracy.
Przepis ten nie
wymaga, aby strony uzgodniły jedno stałe miejsce świadczenia pracy.
Nie określa
także sposobu ustalenia miejsca wykonywania pracy. Nie musi więc być to lokal
lub pomieszczenie albo posesja mające stały adres i znajdujące się w jednej
miejscowości. Miejsce wykonywania pracy jest najściślej związane z jej rodzajem.
Praca, której przedmiotem jest np. pozyskiwanie klientów lub akwizycja, polega
na jej wykonywaniu w różnych miejscach. Jest ze swej istoty związana z
nieustannym przemieszczaniem się pracownika na pewnym obszarze. Miejsce
wykonywania pracy, jeżeli uzasadnia to rodzaj pracy, może zatem obejmować pewną
zamkniętą przestrzeń poza granicami administracyjnymi jednej
miejscowości”.